وبلاگ

5 دلیل مهم که باعث خوابیدن باتری ماشین می‌شود + راه حل آن

خوابیدن باتری ماشین


خوابیدن باتری ماشین می­‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که شاید شما برخی از آنها را ندانید. لحظات اولی که استارت می‌­زنید و ماشین روشن نمی­‌شود، فکر می­‌کنید که احتمالا هنوز ماشین خوب گرم نشده است. اما وقتی چند بار این کار را تکرار کردید، متوجه می­‌شوید که باتری ماشین شما خوابیده است. نام­‌های دیگری که روی این اتفاق گذاشته­‌اند، خالی­شدن شارژ باتری، دشارژشدن و مردن باتری است.

معمولا این اتفاق زمانی رخ می‌­دهد که شما چندین روز از خودروی خود استفاده نکرده و از آن بی­‌خبر هستید. گاهی نیز عمر باتری ماشین شما تمام شده و لازم است تا آن را تعویض کنید. به هر حال لازم است تا علائم خوابیدن باتری ماشین را بشناسید و دلایل آن را بدانید تا بتوانید طول عمر باتری ماشین خود را افزایش دهید. همچنین می­‌توانید از طریق سایت ما یعنی باتری ماهر، یک باتری با ضمانت اصالت کالا را سفارش دهید تا در محل برای شما نصب کنیم.


شما می‌توانید برای خرید باتری در آمپرهای متنوع از سایت باتری‌ماهر، از لینک‌های زیر استفاده کنید:

باتری 50 آمپر | باتری 55 آمپر | باتری 60 آمپر | باتری 66 آمپر | باتری 70 آمپر | باتری 74 آمپر


دلایل خوابیدن باتری ماشین

خوابیدن باتری ماشین دلایل زیادی دارد اما اگر بخواهیم به صورت ریشه­‌ای آنها را بررسی کنیم به سه دسته تقسیم می­‌شوند:

  1. مشکلات اساسی باتری ماشین
  2. مشکلات موجود در سیستم الکتریکی ماشین
  3. خطاهای ساده مربوط به راننده

خوابیدن باتری

حال که فهمیدیم ریشه‌­های خوابیدن باتری ماشین چیست تعدادی از دلایل رایج خوابیدن باتری را بیان می‌­کنیم. بعضی اوقات خالی­ شدن باتری ماشین می­‌تواند به دلایلی همچون تخلیه الکتریکی مکرر، فاسد یا شل­شدن باتری، تقاضای مصرف برق زیاد و مشکلات شارژ اتفاق بیافتد.

بخوانید  معرفی کامل شرکت سپاهان باتری

همچنین اگر عادت دارید که در ترافیک­‌ها یا پشت چراغ‌های قرمز به صورت مکرر ماشین را خاموش و روشن کرده و سریعا به راه بیافتید، باعث خراب­ شدن زود هنگام باتری یا خالی­ شدن آن می­‌شوید. تعدادی از مهم­ترین دلایل خوابیدن باتری ماشین را مشاهده می­‌کنید:

نارسانایی دینام

وجود مشکل در دینام باعث می­‌شود تا وظایف باتری سنگین‌­تر شده و سریع­‌تر تخلیه شود.

خوردگی و پوسیدگی کابل‌های باتری

پوسیدگی یا خوردگی کابل­‌های اتصال باتری به موتور یکی از دلایل خواب ­رفتن باتری و استارت نخوردن ماشین محسوب می­‌شود. به همین دلیل باید کابل­‌های قسمت باتری خودرو و تمام قسمت­‌های سیستم استارت را بررسی کنید.

روشن ماندن چراغ‌ها

این مورد یکی از رایج‌­ترین دلایل خوابیدن باتری­ست. بسیاری از افراد خاموش کردن چراغ‌­های ماشین را فراموش می‌­کنند و فردا که به سراغ ماشین می­‌روند، هر چه استارت می‌­زنند ماشین روشن نمی­‌شود.

ضعیف شدن باتری

باتری ضعیف می‌­تواند کل باتری را مصرف کرده و باعث خوابیدن باتری شود.

تخلیه بارهای الکتریکی

سیم­کشی­‌های معیوب یا دارای خرابی می‌­توانند باعث کم­ شدن طول عمر باتری شوند. این مورد باعث ایراد در سیستم ضبط و چراغ می‌­شود. این مورد را می­‌توانید به یک متخصص برقکار خودرو بسپارید تا دیگر مشکلی برای خودروی شما به وجود نیاورد.

هوای خیلی سرد یا گرم

اگر باتری ماشین شما نو باشد، هوای سرد و گرم تاثیرگذار نیست اما اگر باتری ضعیف باشد، با هوای سرد و گرم تخلیه می­‌شود. یک باتری کهنه در دمای زیر صفر از کار افتاده و می­‌خوابد. ممکن است یکی دو روز با روش باتری به باتری ماشین را روشن کرده و به کارتان برسید؛ اما در صورتی که دو بار این اتفاق رخ دهد، دیگر باتری ماشین شما قابل استفاده نخواهد بود.

بخوانید  بهترین روش باتری به باتری کردن خودرو چگونه است؟

راه حل خوابیدن باتری


مشاهده و خرید باتری‌های مخصوص سایپا از سایت باتری ماهر: باتری پراید | باتری تیبا | باتری ساینا


علائم نشان‌دهنده خوابیدن باتری ماشین

خوابیدن باتری علائمی دارد که به توجه به این علائم می­‌توانیم بفهمیم باتری ماشین ما خالی شده یا نه. البته علائم خالی ­شدن باتری با خراب شدن آن فرق دارد. اما به هر حال اگر باتری ماشین شما در طول یک ماه دو بار خالی شد، بدانید که باطری ماشین شما خراب بوده و زمان تعویض آن فرا رسیده است.

  1. روشن ­نشدن ماشین

اگر پس از چندین بار استارت­ زدن باز هم ماشین روشن نشد، به احتمال زیاد باطری ماشین شما خوابیده یا خالی شده است.

  1. منظم کار نکردن باتری ماشین

اگر گاهی ماشین استارت خورده و گاهی استارت نمی‌خورد، نشانه خالی­ شدن باتری ماشین شماست. البته می­‌تواند به دلیل مشکلات دیگری همچون خرابی کاتالیزور هم باشد.

  1. روشن­ نشدن چراغ کیلومتر شمار

از مهمترین وظایف باتری، رساندن برق به اجزاء و قطعات درون ماشین است. اگر چراغ‌­ها روشن نمی­‌شوند نشانه ضعیف یا خالی ­شدن باتری ماشین شماست.

  1. استارت نخوردن ماشین در زمستان و سرما

بیشترین مشکل خوابیدن باتری در زمستان اتفاق می­افتد. معمولا در فصل زمستان اگر باتری ماشین شما ضعیف یا خراب باشد، ماشین شما استارت نخواهد خورد. به همین دلیل توصیه می­‌کنیم تا قبل از شروع فصل سرما باتری ماشین خود را تعویض کنید تا دچار مشکل نشوید.

تعمیر باتری خودرو


مشاهده و خرید باتری‌های مخصوص ایرانخودرو از سایت باتری ماهر: باتری پژو 206 | باتری پژو 405 | باتری پژو پارس | باتری دنا | باتری سمند


راهکارهای جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین

راه­‌هایی وجود دارند که می­‌توانید با عمل به آنها از خوابیدن باتری ماشین خود جلوگیری کنید. در این قسمت بعضی از آنها را توضیح داده‌­ایم:

  • جدا کردن سر باتری در پارک­‌های طولانی

یک باتری سالم در پارک طولانی، می‌­تواند دو هفته شارژ باتری را نگهداری کند، اما اگر مسافرت شما طولانی­‌تر است یا باطری ماشین شما قدیمی است توصیه می‌­کنیم سر باتری را از آن جدا کرده و نگهداری کنید.

  • خاموش ­کردن همه چراغ­‌ها و لوازم الکتریکی
بخوانید  کابل باطری خودرو چیست و چگونه باید تعویض شود؟

هنگام خاموش ­کردن ماشین، توجه کنید که همه چراغ­‌ها خاموش باشند.

  • بررسی اتصالات گشاد یا فاسد شده باتری ماشین

در صورت بررسی و مشاهده خوردگی­‌ها یا فاسدشدگی در کابل­‌ها و اتصالات، آن‌ها را تعویض کنید.

  • رفع پوسیدگی و خوردگی کابل اتصالات

با استفاده از جوش‌شیرین، برس محکم و آب خوردگی‌های باتری را تمیز کنید.

  • خنک نگهداشتن باتری

ماشین را در سایه پارک کنید تا داغ نشود.

  • تمیز کردن باتری

خاک و گریس جمع ­شده روی باتری را با پارچه تمیز کنید.

ویدیو روشن کردن ماشین با باتری خوابیده


سخن پایانی

باتری ماشین طول عمری دارد که با نگهداری­‌های مناسب می‌­توان زمان تعویض باتری اتومبیل را به تعویق انداخت. با توجه به مواردی که در این مقاله ارائه دادیم، باتری ضعیف می­‌تواند سریع­تر خراب شده و شما را معطل کند. پس چه بهتر که هنگام تشخیص باتری ضعیف آن را تعویض کرده و باتری ماشین نو نصب کنید.

باتری ماهر با نیم قرن سابقه در زمینه عرضه باتری خودرو، یکی از قابل اعتمادترین فروشگاه­‌های فروش باتری خودرو است. شما می‌­توانید هم به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری یا تلفنی، باتری مورد نیاز خودروی خود را سفارش دهید.

با سفارش به باتری ماهر از ضمانت کالا بهره‌­مند شده و می‌­توانید سوالات خود را به صورت 24 ساعته از مشاوران ما بپرسید. تحویل ما کاملا سریع بوده و می‌توانیم آن را روی خودروی شما نصب کنیم. با باتری ماهر نگران خالی­ شدن باتری ماشین خود نباشید!

مقالات مرتبط:

بهترین روش باتری به باتری کردن خودرو چگونه است؟

تعمیر باتری اسیدی و اتمی ماشین در کمترین زمان

باتری مناسب ماشین‌های “ایرانخودرو” و “سایپا” چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *