وبلاگ

10 علت روشن نشدن خودرو

یکی از بدترین اتفاقاتی که برای رانندگان پیش می‌آید روشن نشدن خودرو است. این مشکل ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد و نمی‌توان دلیل ثابتی را برای آن مشخص کرد. سیستم خودرو بسیار پیچیده بوده و از قسمت‌های متفاوتی تشکیل شده است. نقص در هر یک از سیستم‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکل برای روشن شدن ماشین باشد. دلایل مختلفی مانند نرسیدن سوخت به موتور، نقص فنی، نقص در سیستم برقی خودرو از دلایل رایج روشن نشدن خودرو هستند. در این مقاله سعی داریم شما را با 10 علت رایج روشن نشدن خودرو آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

روشن-نشدن-ماشین

دلایل روشن نشدن خودرو

همان‌طور که در ابتدا گفتیم در این مقاله می‌خواهیم استارت خوردن و روشن نشدن ماشین را بررسی کنیم که در آن خودرو استارت می‌خورد، اما پیستون‌های موتور از حرکت خودداری می‌کنند. این مسئله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

نرسیدن سوخت به موتور

یکی از دلایل بسیار ساده برای روشن نشدن خودرو نرسیدن سوخت به موتور است. این دلیل ممکن است خود به دلایل گوناگونی نظیر خالی بودن باک، خرابی پمپ بنزین، خرابی رله یا فیوز پمپ، خرابی سیم‌کشی و سوکت پمپ بنزین اشاره کرد. اگر فیلتر بنزین بسیار کثیف باشد هم مسیر حرکت سوخت به سمت باک موتور بسته می‌شود. این باعث نرسیدن سوخت به موتور و روشن نشدن خودروی شما می‌گردد. باید فیلتر بنزین در فواصل مشخص تعویض شود.

نرسیدن-سوخت-به-موتور

شما می‌توانید برای خرید باتری در آمپرهای متنوع از سایت باتری‌ماهر، از لینک‌های زیر استفاده کنید:

باتری 50 آمپر | باتری 55 آمپر | باتری 60 آمپر | باتری 66 آمپر | باتری 70 آمپر | باتری 74 آمپر

نرسیدن هوا به موتور

برای روشن شدن خودرو باید سوخت و هوا با هم ترکیب شوند. این باعث انفجار درون سیلندر و به وجود آمدن انرژی لازم برای حرکت خودرو می‌شود. اگر هوایی وجود نداشته باشد این انفجار صورت نگرفته و انرژی لازم به وجود نمی‌آید. اگر هر عاملی باعث شود که هوا به موتور نرسد علتی برای روشن نشدن خودروی شماست. از این دلایل می‌توان به مسدود بودن مسیر هواکش، آلودگی فیلتر هوا و… اشاره کرد. اگر اگزوز مسدود باشد هم خروجی هوا و تنفس موتور به درستی انجام نشده و موتور خودرو روشن نمی‌شود.

خرابی سیستم برق رسانی

برای روشن شدن خودرو علاوه بر سوخت و هوا نیاز به برق هم است. سیستم جرقه زنی برای تامین نیاز خود نیاز به برق دارد. از دلایل شایع برای نبود نیروی الکتریسیته می‌توان به خرابی باتری، خرابی دینام، خرابی رله دوبل و… اشاره کرد. اگر برخی سنسورها و قطعال الکتریکی نیز در سیستم برق رسانی خودرو آسیب دیده باشند باعث روشن نشدن خودرو می‌شوند. خرابی سنسور دور موتور، سنسور دمای آب، خرابی کوئل، خرابی شمع و… نیز از دیگر دلایل روشن نشدن خودرو در این حالت هستند. اگر در اتصالات برقی خودرو آسیبی به دلیل رطوبت ایجاد شود باعث مشکلات برقی خودرو شده و سیم‌کشی آسیب می‌بیند. این باعث اتصالی شدن سیستم برقی خودرو و در نهایت روشن نشدن آن می‌شود.

سیستم-برق-رسانی-خودرو

ایراد مکانیکی موتور

اگر قطعات مکانیکی موتور دچار ایراد شوند خودرو روشن نمی‌شود. قطعاتی مانند تسمه تایم، یاتاقان، میل لنگ، پیستون و شاتون اهمیت زیادی برای موتو خودرو و روشن شدن خودرو دارند. هر یک از این قطعات با آسیب خود باعث روشن نشدن خودرو می‌شوند. خراب شدن پمپ روغن و ناخالصی‌هایی که در مسیر حرکت روغن وجود دارد از دیگر دلایل روشن نشدن خودرو هستند. اگر در موتور روغن کافی وجود نداشته باشد باعث افزایش دمای موتور و آسیب به آن می‌شود.

استارت

استارت خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است. اگر استارت خودرو به هر دلیلی دچار آسیب شده باشد خودرو روشن نمی‌شود. شاید شما صدای استارت را به طور واضح بشنوید ولی استارت توانایی روشن کردن خودرو را ندارد. گاهی اوقات صدای استارت هم به گوش نمی‌رسد که در این حالت استارت سوخته و باید آن را تعویض کنید.

استارت

یخ زدگی موتور

این دلیل کمتر از دیگر دلایل اتفاق می‌افتد. کمتر کسی پیدا می‌شود که از ضد یخ در خودروی خود استفاده نکند. این کار باعث می‌شود که مایعات درون موتور یخ زده و موتور خودرو روشن نشود. اگر فراموش کنید از ضد یخ با کیفیت در مخزن خودرو بریزید باعث روشن نشدن آن خواهد شد.

خرابی سوئیچ

اگر سوئیچ خودرو خراب شده باشد هم سیستم خودرو به درستی عمل نکرده و روشن نمی‌شود. خرابی سوئیچ باعث عدم ارسال کد در ایموبیلایزر شده و در نهایت خودرو روشن نمی‌شود. در این مواقع می‌توانید با یک دیاگ ساده مشکل خودرو را حل نمایید.

باتری ماشین

اگر در زمان استارت زدن صفحه کیلومتر خودرو روشن و خاموش می‌شود، ممکن است ایراد از باتری خودرو باشد. به دلیل ضعیف شدن باتری، برق به صفحه کیلومتر می‌رسد اما به موتور نرسیده و در نهایت خودرو روشن نمی‌شود. در این شرایط باید خودرو را باتری به باتری کرد. پس از روشن شدن به یک باتری سازی مراجعه کرده و باتری خودرو را شارژ کنید.

برای اطلاع بیشتر از نحوه باتری به باتری کردن خودرو مقاله ” بهترین روش باتری به باتری کردن خودرو چگونه است؟ ” را از بخش بلاگ سایت مطالعه نمایید.

باتری-ماشین

مشاهده و خرید باتری‌های مخصوص سایپا از سایت باتری ماهر: باتری پراید | باتری تیبا | باتری ساینا

روغن بی کیفیت

اگر از روغن بی‌کیفیت در خودروی خود استفاده کنید، سیستم روانکاری به درستی ایجاد نشده و قطعات نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند. قطعات متحرک خودرو برای عملکرد بهتر نیاز به یک روغن باکیفیت دارند. سعی کنید همیشه از یک روغن اورجینال برای خودروی خود استفاده نمایید.

خراب شدن شمع خودروها

شمع خودرو باید هر چند وقت یکبار تعویض شود. ایراد در شمع خودرو باعث عدم برق‌رسانی به موتور و در نهایت روشن نشدن خودرو می‌شود. توجه کنید که از شمع‌های باکیفیت برای خودروی خود استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید. برای بررسی هر کدام از علل روشن نشدن خودرو باید قطعات مختلف را مورد بررسی قرار داد. اگر حس کردید مشکل مربوط به ولتاژ است به شمع‌های خودرو مراجعه کنید.

خرابی-شمع-خودرو

سخن پایانی

دلایل مختلفی برای روشن شدن خودرو وجود دارد. اگر در هنگام روشن کردن خودرو با مشکلاتی مواجه شدید به تعمیرکار مراجعه کرده تا علت را بررسی کند. روشن نشدن خودرو ممکن است مربوط به بخش مکانیکی و بخش‌های احتراق و سیستم برق‌رسانی خودرو باشد. هر یک از این بخش‌ها از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که آسیب در هر یک از آنها موجب روشن نشدن خودروی شما می‌شود.

گاهی اوقات با تعویض قطعات می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید. در برخی مواقع هم نیاز به تعمیر آن‌ها وجود دارد. توجه کنید که حتما از یک روغن مناسب و فیلترهای باکیفیت برای خودرو خود استفاده نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. کارشناسان باتری ماهر اطلاعات لازم را درباره روشن نشدن خودرو در اختیار شما قرار خواهند داد. منتظر دیدگاه شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *