وبلاگ

اینورتر خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

اینورتر خودرو یکی از قطعات مهم در تبدیل ولتاژ برق شهری است و کاربرد گسترده‌ای در صنعت و مراکز مختلف دارد. نیاز به این قطعه در مواقعی احساس می‌شود که برای روشن کردن یک دستگاه الکتریکی مانند لامپ، لپ‌تاپ یا تلویزیون، به جریان برق با ولتاژ معین احتیاج دارید.  افراد عادی عموما برای تامین برق در این موارد از باتری خودرو استفاده می‌کنند که ولتاژ آن 12 ولت است اما برای به ‌کار انداختن وسیله‌تان به ولتاژ بالاتری نیاز دارید. اینجا است که اینورتر خودرو به کمک شما می‌آید.

اینورتر خودرو چیست؟

اینورتر خودرو که در برخی منابع از آن به‌عنوان مبدل برق هم یاد می‌شود، یک ابزار کاربردی برای تبدیل جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC) است. درواقع بیشتر لوازم برقی‌که در اطراف خود می‌بینید، با جریان متناوب الکتریسیته (برق شهری) کار می‌کنند اما برق تولید شده توسط باتری خودرو از نوع مستقیم است. شاید تاکنون برایتان پیش آمده است که در مسافرت یا موارد اضطراری نیاز فوری به برق داشتید اما جز باتری خودرویتان هیچ منبع برق دیگری در دسترستان نبوده است.

در این مواقع با استفاده از یک اینورتر خودرو می‌توانید ولتاژ کافی برای روشن کردن وسیله مورد نظرتان را تامین کنید. از آن‌جایی‌که اغلب باتری‌های خودرو دارای ولتاژ 12 هستند و متوسط ولتاژ برق شهری هم حدود 220 ولت است، به اینورتر خودرو مبدل برق 12 به 220 ولت هم گفته می‌شود.

اینورتر-خودرو

شما می‌توانید برای خرید باتری در آمپرهای متنوع از سایت باتری‌ماهر، از لینک‌های زیر استفاده کنید:

باتری 50 آمپر | باتری 55 آمپر | باتری 60 آمپر | باتری 66 آمپر | باتری 70 آمپر | باتری 74 آمپر

انواع اینورترهای خودرو

مبدل‌های برق از تنوع زیادی برخوردار هستند که باتوجه به ساختارشان، کاربرد‌های مشخصی دارند. از بین همه این مبدل‌ها، دو نوعشان بیشتر برای خودروها استفاده می‌شوند که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم:

بخوانید  کابل باطری خودرو چیست و چگونه باید تعویض شود؟

اینورتر سینوسی خالص (Sine Wave): این نوع اینورتر‌ها توانایی تولید امواج سینوسی را دارند که شبیه به برق شهری هستند. از این مبدل اغلب به‌طور کلی برای وسایلی‌ که حساسیت بالایی دارند یا دارای شارژر هستند مانند سیستم‌های UPS یا مسواک‌های برقی استفاده می‌شود.

اینورتر شبه سینوسی (Modified Sine Wave): مبدل‌های شبه سینوسی می‌توانند برای بیشتر لوازم برقی، ولتاژ لازم را تولید کنند. امواج تولید شده توسط این مبدل حالت مربعی دارند اما روند تغییر این امواج طبق الگوی امواج سینوسی است و به‌همین دلیل به آن مبدل شبه سینوسی می‌گویند. البته دقت این مبدل در توان‌های بالا کم‌تر از مبدل سینوسی خالص است و به‌همین دلیل قیمت آن هم بیشتر است.

نحوه کار اینورتر خودرو

اساس کار اینورترهای خودرو یک چیز است: تبدیل ولتاژ ورودی DC به ولتاژ خروجی AC. اینورترهای خودرو ساختار اسیلاتوری دارند و می‌توانند جریان مستقیم را باسرعت زیادی به جریان متناوب با موج مربعی تبدیل کنند. این امواج مربعی اگرچه به‌صورت سینوسی تغییر می‌کنند اما به‌دلیل مربعی بودنشان، کارایی کم‌تری دارند. به‌همین دلیل در مبدل‌های برق شبه سینوسی قطعاتی وجود دارد که شکل موج را اصلاح می‌کنند و در مبدل‌های سینوسی خالص، موج از همان ابتدا شکل سینوسی دارد.

نحوه-کار-اینورتر-خودرو

مشاهده و خرید باتری‌های مخصوص سایپا از سایت باتری ماهر: باتری پراید | باتری تیبا | باتری ساینا

کاربرد اینورتر خودرو

اگر شما یکی از کسانی هستید که مدام به مسافرت‌های خارج شهری یا مکان‌هایی می‌روید که دسترسی زیادی به برق ندارند، اینورتر خودرو می‌تواند کمک زیادی به شما کند. درواقع با خرید یک اینورتر، یک منبع برق قابل حمل خواهید داشت که در هر زمان یا مکانی می‌توانید از آن برای شارژ کردن گوشی همراه یا روشن‌ کردن دیگر وسایل الکتریکی مانند انواع شارژرها، گجت‌ها، پخش‌های بلوری و DVD، کنسول‌های بازی یا حتی لوازم پخت‌وپز برقی استفاده کنید.

بخوانید  معرفی کامل شرکت سپاهان باتری

به‌غیر از مصارف خانگی، اینورترها به‌طور گسترده‌ای در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی موتورها برای حرکت نیاز به جریان AC دارند و یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل این‌گونه موتورها، استفاده از اینورتر یا مبدل برق است. این امر در مواردی‌که انجام یک کار به حداکثر توان موتور نیاز ندارد بسیار مهم است و باعث کاهش هزینه برق می‌شود؛ همچنین با کاهش سرعت موتورهای صنعتی، احتمال اشتباه در خط تولید کم‌تر می‌شود و درنتیجه میزان بهره‌وری افزایش می‌یابد.

موتوری‌که به یک اینورتر متصل است، در مدت طولانی‌تری سالم می‌ماند و از آسیب‌هایی‌که ولتا‌ژهای خیلی بالا یا اتصال فاز به فاز می‌تواند به آن وارد کد، در امان می‌ماند.

شیوه وصل کردن اینورتر خودرو

ابتدا خودرو را در محل مناسبی متوقف کنید و پس از خاموش شدن موتور، کاپوت را بالا بزنید. کلید OFF/ON را روی حالت OFF قرار دهید و اینورتر را در مکانی بی‌حرکت بگذارید. اتصال سیم‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که پایانه مثبت باتری به پایانه مثبت اینورتر و پایانه منفی باتری به پایانه منفی اینورتر وصل شود. شارژر یا کابل وسیله برقی‌تان را به اینورتر بزنید و آن را روشن کنید تا بتوانید از وسیله‌تان استفاده کنید. برای جدا کردن باتری از اینورتر، پس از تغییر کلید از ON به OFF، آن را از وسیله برقی‌تان جدا کنید؛ سپس اتصال بین سرهای مثبت و منفی اینورتر و باتری را قطع کنید و آن را همراه با سیم‌ها در محلی مطمئن نگهدارید.

می‌توانید اینورتر را به جافندکی یا پنل فیوز هم متصل کنید. البته استفاده از جافندکی توان‌های پایین‌تری (در حد 50 تا 100 وات) را به شما می‌دهد که ممکن است برای روشن کردن دستگاه شما کافی نباشند.

نکات مهم در استفاده از اینورتر خودرو

  • به‌هیچ عنوان اینورتر روشن را درون پوشش‌ قرار ندهید؛ زیرا در این صورت دستگاه نمی‌تواند خودش را به‌طور مناسب خنک کند و درنتیجه قطعات آن دچار آسیب می‌شوند.
  • درصورتی‌که روی اینورتر آب یا مایعات دیگر ریخت، حداقل تا 48 ساعت آن را روشن نکنید و اجازه بدهید تا رطوبت برد ازبین برود.
  • یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی استفاده از اینورتر خودرو، دور بودن آن از دسترس کودکان است. این دستگاه با ولتاژهای بالا کار می‌کند و می‌تواند به کودک آسیب جدی وارد کند.
  • خاموش شدن ناگهانی اینورتر لزوما به‌معنای خرابی آن نیست. اینورترها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که قبل از تخلیه کامل باتری، به‌شکل اتوماتیک متوقف شوند. بهتر است قبل از روشن کردن دوباره آن، برای چند دقیقه خودرو را روشن کنید.
  • هرگز مبدل 12 ولت را به باتری‌هایی با ولتاژ 24 متصل نکنید؛ زیرا این کار فشار زیادی به مبدل وارد می‌کند و درنهایت آن را می‌سوزاند.
بخوانید  5 دلیل مهم که باعث خوابیدن باتری ماشین می‌شود + راه حل آن

نکات-مهم-در-استفاده-از-اینورتر-خودرو

سخن پایانی

نیاز به الکتریسیته در جای‌جای زندگی پیشرفته امروزی احساس می‌شود؛ به‌گونه‌ای‌که تمام امورات ما، از آشپزی و کارهای منزل گرفته تا ارتباطات و کار، همگی وابسته به الکتریسته هستند. هدف از ساخت اینورتر خودرو هم دقیقا همین امر است. این دستگاه می‌تواند حتی در دورترین مناطق دسترسی افراد را به برق مورد نیازشان تامین کند.

شما عزیزان می توانید برای خرید باتری خودرو و خرید اینورتر خودرو به فروشگاه باتری ماهر مراجعه نمایید.

سوالات متداول

آیا اینورتر باعث خرابی باتری ماشین می‌شود؟

خیر. البته توصیه می‌کنیم از اینورتر به‌گونه‌‌ای استفاده نکنید که باتری کاملا خالی شود.

چگونه برق خودرو را به 220 ولت تبدیل کنیم؟

برای این کار می‌توانید از مبدل‌های برق مناسب استفاده کنید.

مدت زمان استفاده از اینورتر چقدر است؟

برای محاسبه مدت زمان استفاده از اینورتر باید مقدار آمپر باتری ماشین را بر مقدار آمپر مصرفی وسیله برقی‌تان تقسیم کنید. نتیجه‌ای‌که حاصل می‌شود، زمان استفاده از اینورتر را به ساعت نشان می‌دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *