وبلاگ

تعمیر باتری اسیدی و اتمی ماشین در کمترین زمان

تعمیر باتری اسیدی و اتمی ماشین

در این مقاله ابتدا به تشریح باتری ماشین و توضیح انواع آن به صورت کامل می‌پردازیم و آن‌ها را باهم مقایسه کرده و مزایا و معایب هر کدام را توضیح می‌دهیم. سپس درباره علل خرابی و از کار افتادن باتری ماشین و استارت نخوردن خودرو توضیح داده و بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های تعمیر باتری اتمی و اسیدی خودرو و راهکارهای احیای آن را برایتان شرح می‌دهیم.

باتری خودرو و انواع آن

یکی از اساسی‌ترین بخش‌های‌ تشکیل‌دهنده ماشین، باتری خودرو است که نیروی الکتیریکی مورد نیاز خودرو را ذخیره می‌کند و منبع اصلی سیستم برقی ماشین به حساب می‌آید. این قطعه انرژی لازم جهت استارت، الکتریسیته مورد نیاز برای روشن شدن چراغ‌های خودرو، سیستم مولتی مدیا، کولر و بخاری ماشین را تامین می‌کند. عموما اندازه ظرفیت باتری خودرو، ۱۲ ولت است.

باتری‌ها از نظر ساختاربه دو نوع تقسیم می‌شوند: اسیدی(الکترولیتی) و اتمی(سیلد)

هر دو مدل قابلیت شارژ و دشارژ شدن دارند. همچنین، خروجی آمپر و قدرت این دو باتری یک اندازه‌ است . هر دو نوع باتری دارای وزن و ابعاد مشابهی می باشند. همچنین هر دو از ورقه های سربی و الکترولیت ساخته می شوند و ولتاژ ۱۲ ولت و برق رسانی یکسانی دارند که با اتصال قطب مثبت و قطب منفی که بر روی آنها قرار داده شده است قابل استفاده است.

باتری‌ خودرو در آمپرهای متفاوتی تولید می‌شوند. شما می‌توانید برای خرید باتری در آمپرهای متنوع از سایت باتری‌ماهر، از لینک‌های زیر استفاده کنید:

باتری 50 آمپر | باتری 55 آمپر | باتری 60 آمپر | باتری 66 آمپر | باتری 70 آمپر | باتری 74 آمپر

باتری اسیدی ماشین

باتری اسیدی یا باتری سربی-اسیدی در سال ۱۸۵۹ توسط گاستون پلانته، فیزیک‌دان فرانسوی اختراع شد و یک باتری قدیمی است. باتری‌های اسیدی قابل شارژند و نیاز به نگه‌داری و چک کردن دارند. ذخیره انرژی در این باتری‌ها نسبت به حجم زیاد و وزن سنگینی که دارند کم است و به علت قیمت پایین و عرضه بالایی که دارند، اغلب در وسایل نقلیه موتوری بکار می‌روند.

ساختار باتری اسیدی متشکل شده از مواد شیمیایی، نکات الکتریکی، نگهدارنده‌ها وفرم دهنده‌های مکانیکی است.

باتری-اسیدی

تصویر یک باتری اسیدی

باتری اتمی ماشین

باتری سیلد یا باتری اتمی یا باتری خشک، یک باتری پلمب شده است که شامل کلسیم- کلسیم و یا کلسیم- سیلور می باشد. در ساختار این باتری‌ها به جای شش درپوش جدا از هم، درپوشی یکپارچه قرار گرفته و صفحات آن، طوری طراحی شده که بر خلاف باتری‌های اسیدی نیازی به مراقبت و افزودن آب مقطر ندارد. عمر مفید این باتری‌ها تا 7 سال تخمین زده شده است و طول عمر بالاتری نسبت به باتری‌های اسیدی دارند.

بخوانید  10 علت روشن نشدن خودرو

این باتری‌ها در مقایسه با باتری‌های اسیدی

  • آلودگی کمتری دارند.
  • در خود کارخانه سازنده شارژ می‌شوند و و نیازی به شارژ اولیه ندارند.
  • قیمت بالاتری دارند.
  • نیازی به اسید ندارند.

باتری اتمی

تصویر یک باتری اتمی

برای درک بهتر تفاوت‌های میان باتری اسیدی و باتری اتمی ویدئو زیر را مشاهده کنید:

 


روش تعمیر باتری اسیدی و اتمی ماشین

اکثر مردم بر این باورند که باتری قدیمی و خراب شده را باید دور انداخت و یک باتری جدید خرید. درحالیکه این تنها راه حل نیست و راه‌های دیگری برای تعمیر باتری اسیدی و اتمی ماشین وجود دارد که می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه شود. در ادامه ما قصد داریم تا چندین روش را برای تعمیر این نوع باتری‌ها به شما معرفی کنیم. ابتدا به توضیح روش‌های تعمیر باتری اسیدی ماشین می‌پردازیم.

تعمیر باتری اسیدی ماشین

پایین آمدن غلظت باتری یکی از مهمترین دلایل ضعیف شدن و از کار افتادن باتری و استارت نخوردن خودرو است. اگر باتری ماشین شما از نوع اسیدی است، برای تعمیر آن باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. شش عدد درب باتری خودرو را باز کرده و اسید باتری را به طور کامل تخلیه کنید تا جایی که از تخلیه آن مطمئن شوید.
  2. 1 لیتر آب مقطر را با 2 قاشق جوش شیرین مخلوط کرده و داخل باتری بریزید
  3. بعد از 1 ساعت باتری را خالی کنید و اسید باتری مناسب خودرو خود را درون باتری بریزید
  4. باتری را به مدت 24 ساعت شارژ کنید.
  5. باتری را روی ماشین بسته و استارت بزنید

اگر ماشین روشن شد، فرایند تعمیر باتری اسیدی ماشین خوب پیش رفته است و آماده است.

تعمیر باتری اسیدی ماشین

 

تعمیر باتری اتمی ماشین

برای تعمیر باتری اتمی ماشین، ابتدا باید سطح اسید باتری و نسبت‌های آن را مشاهده و چک کنید و آن را به حد ایده‌آل برسانید. برای انجام این کار سطح فیزیکی مایع داخل باتری را از سوراخ‌هایی که در بالای هر سلول قرار دارد مشاهده کنید. اگر سطح مایع یکی از سلول‌ها هم کم باشد، باتری دچار مشکل می‌شود.

برای احیای باتری‌های اتمی، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. باتری را به صورت کامل دشارژ کنید، طوریکه باتری کاملا تخلیه شده و ولتاژ آن صفر شود. برای این کار میتوانید از یک لامپ یا مصرف کننده برقی 12 ولت استفاده کنید. ابتدا لامپ را به باتری وصل کرده و صبر کنید تا لامپ خاموش شود. وقتی این اتفاق افتاد باتری خالی شده است).
  2. باتری را با احتیاط شارژ کنید. این کار را با کمترین آمپر ممکن انجام دهید و باتری را به مدت 24 ساعت زیر شارژ بگذارید.
  3. باتری را روی ماشین نصب کرده و استارت بزنید. اگر ماشین روشن شد یعنی باتری شما تعمیر شده است.
بخوانید  معرفی کامل شرکت سپاهان باتری

در انجام این کار به نکات زیر توجه کنید:

  • حتماً موقع کار کردن با اسید از تجهیزات ایمنی بخصوص دستکش استفاده کنید.
  • توجه کنید که باتری به هیچ عنوان نباید بیش از حد داغ شود چون باعث می‌شود صفحات داخلی آن قطع شود.
  • برای جلوگیری از داغ شدن باتری در این روش، آن را داخل آب خنک گذاشته و بعد باتری را شارژ کنید.

باتری سولفاته یکی دیگر از عوامل از کار افتادن باطری ماشین است. تعمیر و احیای باتری سولفاته تا زمانی امکان پذیر است که اسید سرب استفاده شده در آن از نظر مکانیکی سالم باشد، باتری سولفاته را می توان احیا کرد.

قبل از رفتن به فرآیند سولفات زدایی، ابتدا باید سلول های بد شناسایی شوند.

برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  1. از قبل باتری را به مدت حداقل 12 ساعت شارژ کنید.
  2. باتری را از شارژر جدا کرده و بگذارید 10 دقیقه استراحت کند.
  3. تمام درپوش های باتری (حتی آن‌هایی که مهر و موم شده‌اند) را باز کنید.
  4. در هر محفظه تا حد مطلوب آب پر کنید(از مشعل برای مشاهده منیسک سطح آب استفاده کنید).
  5. ولتاژ ترمینال باتری را اندازه گیری کنید. باتری کاملاً شارژ شده باید حدودا در بازه 11. 8 ولت تا 13. 0 ولت باشد.
  6. ولتاژ سلول‌های باتری را اندازه گیری کنید و سلول‌هایی که ولتاژ کمتری دارند را شناسایی کنید.
  7. پروب مولتی متر را به یکی از پایانه ها وصل کنید و پروب دیگر را در محلول سلول فرو کنید.
  8. با توجه به این نکات که یک سلول سالم حداقل 2 ولت دارد و رنگ سلول‌های بد نسبت به سایر صفحات سلولی متفاوت است، سلول‌های بد را بخاطر بسپارید.

برای سولفات زدایی دو روش وجود دارد که عبارتند از:

  1. یک شارژر هوشمند رایانه ای یا یک شارژر قطره‌ای باتری را به باتری خود وصل کنید و اجازه دهید برای یک هفته الی 10 روز شارژ شود.
  2. یک سولفات کننده شیمیایی درون درگاه‌های پرکننده باتری بریزید.

یک شارژر قطره‌ای در حقیقت یک منبع جریان کم قدرت (در حد ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌آمپر) است. معمولاً برای شارژ باتری‌های با حجم کم (۲ تا ۳۰ آمپرساعت) استفاده می‌شود. البته برای باتری‌هایی با حجم بالاتر (بیشتر از ۳۰ آمپرساعت) مانند باتری خودرو، قایق‌ها و دیگر وسایل نقلیه نیز این شارژرها قابل بکار‌گیری هستند. بسته به تکنولوژی استفاده شده در شارژر، می‌تواند بمدت نامحدود و بدون اینکه باعث خرابی باتری شود در حالت وصل به باتری قرار بگیرد.

به نقل از ویکی‌پدیا

 

بخوانید  بررسی تخصصی باتری AGM ، کاربرد + مزایا و معایب

تعمیر باتری اتمی ماشین


مشاهده و خرید باتری‌های مخصوص ایران خودرو در سایت باتری ماهر: باتری پراید | باتری تیبا | باتری ساینا


تعمیر باتری اسیدی و اتمی ماشین

بهترین روش احیا و تعمیر باتری‌ ماشین که با استفاده از آن هم باتری‌های اتمی و هم باتری‌های اسیدی میتوان تعمیر کرد، استفاده از نوعی نمک به اسم منیزیم سولفات(epsom solt) است.

برای استفاده از این محلول مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • اگر باتری اسیدی است درهای باطری آن را باز کرده و اگر باتری اتمی است روی باطری را سوراخ کنید شش عدد سوراخ ریز بجای دربهای باطری سپس مقدار کمی به اندازه یک سرنگ اسید باطری را تخلیه کنید .
  • سپس پودر منیزیم سولفات را با آب مقطر مخلوط کرده و محلول به دست آمده را با یک سرنگ جای اسیدی که از باطری تخلیه کرده‌اید بریزید و روی باطری را ببندید.
  • سپس باطری را به صورت کند شارژ کرده و بعد از 24 ساعت آن‌را از شارژش خارج کنید.
  • باتری را روی ماشین نصب کرده و استارت بزنید. اگر روشن شود، یعنی باتری تعمیر شده است.

مشاهده و خرید باتری‌های مخصوص ایرانخودرو در سایت باتری ماهر: باتری پژو 206 | باتری پژو 405 | باتری پژو پارس | باتری دنا | باتری سمند


سخن پایانی

روش‌هایی که در این مقاله برای تعمیر باتری اسیدی ماشین و تعمیر باتری اتمی ماشین گفتیم بسیار ساده‌اند و هر فردی می‌تواند آن‌ها را انجام دهد. ولی باید توجه کرد که هیچکدام از این روش‌ها صد در صد نیست و امکان دارد که از آن جواب نگیرید. ولی به هر حال این روش‌ها می‌توانند موثر و عملی باشند و بهتر است قبل دور انداختن یا تعویض باتری آن‌ها را امتحان کنید.

به این نکته توجه کنید که روش‌های ذکرشده برای باطری‌هایی جواب می‌دهند که صفحات آن از داخل قطع نشده و فقط سولفاته شده‌اند. چون اگر صفحات داخلی باتری قطع شود هیچ‌کاری برای تعمیر آن نمیتوان انجام داد و باید باطری را تعویض کنید.

مقالات مرتبط با باتری ماشین:

بهترین روش باتری به باتری کردن خودرو چگونه است؟

باتری مناسب ماشین‌های “ایرانخودرو” و “سایپا” چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *