وبلاگ

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است؟

چگونه-بفهمیم-باتری-ماشین-خراب-است؟

خراب شدن باتری ماشین یکی از رایج‌ترین معضلاتی است که رانندگان در طول استفاده از خودرویشان به آن بر می‌خورند. به‌همین دلیل داشتن اطلاعات لازم درباره عوامل و نشانه‌های این اتفاق بسیار مهم است و می‌تواند از مشکلات بزرگ‌تر در آینده جلوگیری کند که در ادامه به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

عوامل خرابی باتری ماشین

خراب شدن باتری ماشین باعث می‌شود باتری دیگر قابلیت شارژ مجدد نداشته باشد و مالک مجبور به تعویض آن شود؛ پس بهتر است قبل از این اتفاق عوامل آسیب‌رسان را شناسایی کنید و تا حد امکان از آن‌ها دوری کنید.

  1. اتصال کوتاه: بعضی از تعمیرکاران خودرو برای تست میزان قدرت باتری از یک آزمایش خطرناک به اسم اتصال کوتاه استفاده می‌کنند. در این آزمایش فرد بین دو سر قطب‌های مثبت و منفی باتری، یک اتصال کوتاه ایجاد می‌کند که سبب می‌شود توان نگه داشتن انرژی در آن کاهش پیدا کند و منجر به خرابی آن شود. البته اتصال کوتاه می‌‌تواند در حین استارت هم اتفاق بیفتد که علت آن معیوب بودن یا وجود جرم بیش از حد روی کلکتور سیم‌پیچ است و با سرویس کردن استارت و جرم‌گیری ذغال‌های میان کلکتورها این مشکل برطرف می‌شود.
  2. شارژ کردن بیش از حد: وقتی باتری با شارژر یا دینام زیاد از حد شارژ شود و سطح ولتاژ آن از میزان استاندارد فراتر برود، سبب می‌شود اسید داخل باتری بجوشد و بخار اسید درون آن تجمع یابد. این بخار بسیار خطرناک هست و ممکن است باتری را منفجر کند؛ بنابراین بهتر است در هنگام شارژ باتری حواستان به مقدار ولتاژ داده شده باشد.
  3. مسدود شدن دریچه خروج بخار اسید: ساختار باتری‌های اسیدی طوری طراحی شده است که تعدادی منفذ دریچه‌دار از جمع شدن بخار اسید در باتری و در نتیجه منفجر شدن آن جلوگیری کنند. اگر به‌ هر دلیلی این دریچه‌ها بسته شوند خطر آسیب به باتری به‌شدت افزایش خواهد یافت.
  4. عدم توجه به زمان سرویس دوره‌ای ماشین: تمام اجزای ماشین از جمله باتری باید در بازه‌های زمانی تعیین شده سرویس شده و ازنظر کارکردشان کاملا بررسی شوند. اگر به این سرویس‌های دوره‌ای ماشین توجه نکنید، عمر باتری ماشینتان تا چند سال کاهش خواهد یافت.
  5. کیفیت پایین باتری: در هنگام خرید باتری دقت کنید که میزان عمر مفید آن چقدر است؛ زیرا باتری‌های کم‌کیفیت و نامرغوب به‌راحتی آسیب می‌بینند و هزینه تعمیرشان در طولانی مدت بسیار بیشتر از حد انتظارتان خواهد شد.
  6. استفاده زیاد از اتصال باتری به باتری: این اتصال به خودرو شوک وارد می‌کند و تکرار این شوک باعث ضعیف شدن باتری می‌شود. پس اگر در یک هفته مجبور شدید بیش از سه بار از این روش برای روشن شدن ماشین استفاده کنید، بهتر است به فکر رفتن به تعمیرگاه باشید.

عوامل خرابی ماشین

شما می‌توانید برای خرید باتری در آمپرهای متنوع از سایت باتری‌ماهر، از لینک‌های زیر استفاده کنید:

باتری 50 آمپر | باتری 55 آمپر | باتری 60 آمپر | باتری 66 آمپر | باتری 70 آمپر | باتری 74 آمپر

نشانه‌ های خراب شدن باتری ماشین

  • روشن نشدن ماشین: هنگامی‌که استارت می‌زنید اما ماشین روشن نمی‌شود به‌احتمال زیاد مشکل از باتری یا استارتر است. اگر از سالم بودن باتری مطمئن هستید شاید مشکل از کم بودن ولتاژ آن باشد که در این موقع تنها کاری که باید انجام دهید، باتری به باتری کردن خودرو است. بعد از اینکه کابل‌های اتصال‌ساز را وصل کردید، دوباره استارت بزنید و دوباره کابل‌ها را جدا کنید؛ سپس نیم ساعت موتور را روشن بگذارید تا ولتاژ باتری از طریق دینام تامین شود. پس از اینکه موفق شدید، ماشین را روشن کنید حدود یک الی دو روز فرصت دارید تا باتری را به یک تعمیرکار نشان دهید؛ زیرا شارژ دینام توانایی حرکت دادن ماشین بیش از این مدت را ندارد. البته ممکن است این مدت در بعضی باتری‌ها مانند باتری 405 کمی متفاوت باشد.
  • استارت نخوردن موتور: این وضعیت که همراه با روشن نشدن چراغ پشت کیلومتر اتفاق می‌افتد، نشانه خرابی باتری، آلترناتور یا استارتر است. انرژی همه قطعات ماشین از جمله چراغ و موتور از باتری تامین می‌شود و وقتی این انرژی نتواند یک چراغ را روشن کند احتمالا باتری مشکلی دارد؛ همچنین وجود آسیب در قطعات موتور یا استارتر هم می‌تواند این مشکل را ایجاد کند.
  • مشکل در استارت زدن: اگر می‌بینید که ماشین یک روز درست روشن می‌شود اما روز بعد کمی در استارت زدن گیر دارد، بهتر است باتری را از نظر اتصالات و ترمینال‌هایش چک کنید. هنگامی‌که آسیبی به ترمینال‌ها برسد،کابل‌ها پوسیده و شل باشند یا اشتباهی در اتصالات باتری رخ داده باشد این اتفاق می‌افتد. عامل دیگر این مشکل، وجود قطعات باتری‌خور در خودرو است که باعث تخلیه انرژی خودرو می‌شوند. اگر پس از چند روز استراحت دوباره خواستید از ماشین استفاده کنید اما این مورد پیش آمد، توصیه می‌کنیم برای شناسایی قطعاتی که انرژی باتری را هدر می‌دهد از یک تعمیرکار یا برقکار خودرو کمک بگیرید.
  • مشکل استارت در هوای سرد: البته این مورد در دمای زیر صفر درجه فارنهایت کاملا عادی است؛ زیرا در این دما بنزین نمی‌تواند تبدیل به بخار شود، روغن موتور منجمد می‌شود و قدرت باتری هم کاهش پیدا می‌کند. اما اگر در تابستان یا در اوایل صبح به این مشکل برخوردید بعید نیست که باتری ماشین خراب شده باشد. این مشکل در باتری بیشتر خودروها ازجمله باتری 206 بسیار شایع است.

نشانه‌-های-خراب-شدن-باتری-ماشین

مشاهده و خرید باتری‌های مخصوص ایرانخودرو از سایت باتری ماهر: باتری پژو 206 | باتری پژو 405 | باتری پژو پارس | باتری دنا | باتری سمند

چگونه بفهمیم مشکل از باتری است؟

  1. از زمان خرید یا تولید باتری مدت طولانی می‌گذرد: اگر حدود 2 یا 4 سال از آخرین تعویض باتری ماشینتان می‌گذرد و در حرکت آن مشکلی مشاهده کردید، در اولین فرصت یک باتری نو برای ماشین تهیه کنید؛ زیرا این قطعه هم مانند تمام قطعات دیگر خودرو مدت زمان مشخصی برای استفاده دارند و پس از آن رفته رفته از کیفیت عملکردشان کم می‌شود.
  2. تغییر رنگ نشانگر باتری: روی باتری‌های اتمی یک چشمی ایجاد شده است که میزان انرژی یا سلامت آن را نمایش می‌دهد. رنگ مشکی نشان‌دهنده خالی شدن باتری است و رنگ سفید هم در هنگام آسیب دیدن یکی از قطعات باتری نمایش داده می‌شود.
  3. تغییر در ظاهر باتری: اگر در بدنه باتری برآمدگی یا تغییر شکلی مشاهده کنید که نمی‌دانید دقیقا چرا ایجاد شده‌اند، ممکن است در آینده مجبور شوید آن را تعویض کنید؛ زیرا عواملی که شکل بدنه باتری را تغییر دهند (مانند ضربه یا گرمای شدید) باعث کاهش عمر آن خواهند شد.

بعد از دیدن علائم خرابی باتری ماشین چه ‌کار کنیم؟

قبل از اقدام به تعویض باتری، بهتر است قطعات دیگر خودرو را هم چک کنید تا از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید؛ زیرا ممکن است منشا علائم خرابی باتری در جایی غیر از باتری باشد. در قدم اول دینام و بست باتری را بررسی کنید؛ اگر مشکل در سولفاته شدن بست‌ها باشد، تعمیرکار به‌راحتی می‌تواند آن را برطرف کند. استارت، شمع‌ها و فیوزها را هم فراموش نکنید. اگر همه این قطعات سالم بودند بهتر است نگاهی به پایه‌های نگهدارنده هم بیندازید؛ جابه‌جا شدن باتری در اثر شکسته شدن این پایه‌ها هم یکی از عوامل کار نکردن باتری است.

بعد-از-دیدن-علائم-خرابی-باتری-ماشین-چه-‌کار-کنیم؟

مشاهده و خرید باتری‌های مخصوص سایپا از سایت باتری ماهر: باتری پراید | باتری تیبا | باتری ساینا

نکاتی برای افزایش طول عمر ماشین

  • هیچ‌گاه چراغ‌های ماشین را به‌مدت طولانی روشن نگذارید. این کار باعث وارد شدن فشار بیش از حد به دینام می‌شود و همچنین طول عمر باتری را کاهش می‌دهد.
  • فقط در مواقع ضروری از کولر ماشین استفاده کنید؛ زیرا روشن گذاشتن کولر فرسودگی باتری را افزایش می‌دهد.
  • خودرو را در معرض گرما یا سرمای شدید قرار ندهید. گرما و سرمای بیش از حد رسانایی الکتریکی باتری را کم می‌کند و سبب آسیب به ساختار آن می‌شود. تا حد امکان از قرار دادن ماشین در فضای باز بپرهیزید.
  • به چشمی باتری و رنگ آن توجه کنید و هر چند وقت یک‌بار قطب‌های باتری را از نظر مواد سولفاته بررسی کنید. از آنجایی که این مواد ممکن است برای باتری مشکل ایجاد کنند باید به‌محض مشاهده با آب جوش و گریس پاکسازی شوند.

سخن پایانی

باتری‌ها از قطعاتی هستند که رانندگان شاید کمتر به آن توجه کنند، اما وقتی آسیب ببینند عملکرد کل خودرو مختل می شود. بهتر است قبل از خراب شدن باتری ماشین به فکر تعمیر و سرویس این بخش مهم باشید و از آن خوب نگهداری کنید. برای مطالعه مقاله‌های بیشتر در این زمینه به سایت  batterymaher.ir  مراجعه کنید.

سوالات متداول

اگر باتری بعد از گذشت چند سال هنوز سالم است باز هم نیازی به تعویض ماشین هست؟

بله؛ حتی اگر باتری هنوز هم درست کار می‌کند بهتر است برای جلوگیری از آسیب به اتصالات برقی و دینام ماشین، باتری را تعویض کنید.

احتمال خرابی دینام بیشتر است یا باتری؟

دینام‌ها به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که در مدت طولانی بتوانند کار کنند پس احتمل خرابی باتری بیشتر است.

آیا علائم خرابی دینام با علائم خرابی باتری متفاوت است؟

تا حدودی؛ بعضی از علائم بین باتری و دینام مشابه است اما برخی دیگر ماند ایجاد صدای جیرجیر و شنیدن بوی لاستیک سوخته مربوط به دینام است.

علائم خرابی باتری پراید چیست؟

معمولا علائم خرابی باتری در همه خودروها مشابه است که در این مطلب برایتان ذکر کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *