وبلاگ

بررسی تخصصی باتری AGM ، کاربرد + مزایا و معایب

باتری AGM یکی از انواع باتری های اسیدی است که با تکنولوژی های مدرن جداکننده های پشم شیشه ساخته می شود. در حقیقت این باتری اسید سرب قدرتمند و پیشرفته ای است که پشتیبانی جریان الکتریکی در وسایل نقلیه را بر عهده دارد. در ادامه مقاله به بررسی کامل این نوع باتری خواهیم پرداخت. از قبل از اینکه بخواهیم وارد این مبحث شویم لازم به ذکر است بگوییم ، شما در هر مرحله میتوانید با استفاده از قسمت فروشگاه باتری پراید ، باتری تیبا و دیگر باتری های مورد نظر خود را تهیه کرده و تا در کمترین زمان ممکن به دستتان برسد .

محصولات مرتبط : باطری 74 آمپر کارپیل آکو .

EFBکاربردهای مهم باتری AGM“برای مطالعه ی بیشتر : باتری EFB

مشخصات کامل باتری AGM

باتری AGM از جمله باتری هایی است که توانایی شارژ تا حدود ۸۰ درصد بدون وارد کردن آسیب به ساختار خود را دارد. این نوع باطری را اغلب در آمپر های متوسط مابین ۳۰ تا ۱۰۰ امپر تولید و روانه بازار می کنند. ساختار ویژه و منحصر به فرد این باتری باعث طول عمر مفید آن می شود. همچنین سبب می شود تا باتری در حالت کار و تولید انرژی همچنان خنک بماند.

محصولات مرتبط : باطری 70 آمپر کارپیل آکو .

مزایای باتری AGM

از جمله مهم ترین مزیت باطری AGM می توان به خاصیت ضد نشتی آن اشاره کرد. ساختار باتری به نحوی است که هیچ گونه نگرانی بابت نشت مواد اسیدی از آن وجود ندارد. این باتری توسط یک شبکه کاربردی به نام فایبر گلاس پوشش داده شده است. این شبکه هر چند لایه ای نازک و ظریف است اما تا حد زیادی از بروز نشتی در باتری جلوگیری می کند. از دیگر مزیت های باتری ای جی ام می توان به وجود فیبرهای شیشه ای در آن اشاره کرد. فیبر های تعبیه شده در باتری به بخشی متصل هستند که آن را در اصطلاح تشک می نامند. چنین حالتی درباتری باعث می شود باتری طی فرایند عملکرد خود قادر به استفاده از مواد اسیدی باشد.

باتری AGM الیاف دارای شیشه ترکیب اسید را به خود جذب نمی کند. بنابراین به راحتی قادر به بهره گیری از این مواد خواهد بود. همچنین الیاف ذکر شده به دلیل ساختاری که دارند موجب ایجاد مقاومت اندکی می شوند. بنابراین جریان را جهت انتقال قدرت به شکل موثری تقویت کرده و موجبات عمر طولانی باتری را فراهم می کنند.

از دیگر مزیت های باتری AGM مقاومت در برابر سولفات شدن است. از این رو باتری قادر است انرژی را به مدت طولانی تری در خود ذخیره کند. به این معنی که حالت تخلیه کنندگی باتری تقریبا به صفر می رسد. فایده دیگر باتری ای جی ام میزان اندک اسید سولفوریک در آن است. همچنین به دلیل حالت فشردگی و ساندویچی که دارد انتقال و حمل آن بی خطر و آسان است. شارژ سریع و توانایی دیپ سایکل، عدم سولفاته شدن از دیگر مزیت های این نوع باتری به شمار می آیند.

مشخصات کامل باتری AGM

“بیشتر بخوانید : باتری مناسب ایران خودرو و سایپا  “

معایب باتری ای جی ام

باتری AGM خاصیت های فراوانی دارد. با این حال دارای معایبی نیز است که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. مهم ترین عیبی که بر این نوع باتری وارد است تولید انرژی به میزان اندک است. همچنین با توجه به تولید انرژی پایینی که دارد از هزینه نسبتا بالایی برخوردار است. هزینه تولید این باتری نسبت به بسیاری از باتری های دیگر بسیار بالا است. در نتیجه معمولا تمایل چندانی برای ساخت و استفاده از آنها وجود ندارد.
از دیگر معایب باتری AGM حساسیت آن نسبت به شارژ بیش از اندازه است. به این معنی که مقاومت آن در برابر اورشارژ بسیار اندک است. همچنین نگهداری این نوع باتری چندان ساده و بدون دردسر نیست. چرا که جهت انبار و نگهداری باید در حالت Full charged قرار بگیرد. این حالت به معنی شارژ کامل باتری است.

محصولات مرتبط : باتری 60 آمپر کارپیل آکو .

کاربردهای مهم باتری AGM

مهم ترین کاربرد های باتری AGM عبارتند از:

  1.  به کارگیری آن در انرژی های تجدید پذیر از جمله انرژی بادی و خورشیدی.
  2.  استفاده در وسایل نقلیه به دلیل امنیت بالایی که دارد.
  3.  استفاده در وسایل نقلیه ورزشی مانند جت اسکی، قایق ها و ماشین های مسابقه ای.
  4.  بهره گیری در ماشین آلات سنگین صنعتی.
  5.  استفاده از آن برای برق رسانی به انواع وسایل نقلیه با ویژگی های الکترونیکی مختلف و لوازم جانبی پلاگین.
  6.  قابل استفاده در ماشین های پر مصرف با درخواست انرژی و برق بالا.
  7.  قابل استفاده در منازل و خانه های سیار.
  8.  امکان استفاده در مراکز تجاری و صنعتی.
  9.  امکان استفاده در صندلی های گرمایشی.
  10.  قابل استفاده در انواع دوربین های موجود در خودروها.
  11.  امکان استفاده در جی پی اس.

مزایای باتری AGM

دلیل استفاده از باتری ای جی ام در انواع موتورسیکلت ها چیست؟

باتری AGM یکی از بهترین و مناسب ترین باتری هایی است که در حد بالایی می تواند جوابگوی نیاز انرژی انواع موتور سیکلت باشد. زیرا ساختار و فناوری به کار رفته در تولید این نوع باتری سبب کاهش مقدار اسید در آن می شود. بنابراین به طرز چشمگیری وزن موتور سیکلت را پایین آورده و امکان نصب باتری در هر نقطه از موتور را مهیا می کند.

محصولات مرتبط : باتری 50 آمپر کارپیل آکو .

نحوه نگهداری و انبار باتری AGM

باتری AGM به دلیل سیلد اسید بودن نسبت به گرما حساس است. بنابراین بهتر است از محفظه یا کابینت یو پی اس برای نگهداری آن استفاده شود. این محفظه سبب طول عمر باتری می شود. زیرا دارای تهویه ای مناسب جهت رها ساختن فشار از گازها یی است که به هنگام شارژ باتری آزاد می شوند. دریچه های کابینت یا محفظه با فشار اندکی باز شده و به صورت خودکار بسته می شوند. دمای محیطی که باتری در آن نگهداری می شود نباید بیشتر از ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد باشد.

و در پایان باید گفت ؛ نکته قابل تامل درباره باتری AGM انجام شارژ مرتب آن هر شش ماه یکبار است. این کار باعث می شود تا از افزایش سولفات باتری جلوگیری شود. در نتیجه بتوان از باتری به مدت طولانی تر استفاده کرد. خبر خوب درباره این مدل باتری مقاومت آن در دمای پایین است. همچنین درصد دشارژ در آن نسبت به سایر باتری ها بسیار کمتر می باشد. در نتیجه می توان از آن در موقعیت ها و وسایل مختلف استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *