وبلاگ

باتری EFB چیست و بهترین کمپانی سازنده آن کدام است؟

باتری EFB  یک نوع باتری پیشرفته سیلد اسید و شناور است که از کارایی و عملکرد بهتری نسبت به باطری های معمولی برخوردار می باشد. برای ساخت این نوع باتری از تکنولوژی و فناوری مدرن و پیشرفته ای استفاده شده است. بنابراین دارای ویژگی های فوق العاده و منحصر به فردی است. شرکت های بسیاری اقدام به ساخت چنین باطری کرده اند که در ادامه به معرفی بهترین و نام آشناترین شرکت سازنده خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط : باتری مناسب ماشین های ایرانی

کاربردهای مهم باتری EFB

از جمله کاربردهای مهم باتری EFB عبارتند از:

  • قابل استفاده در خودروهایی با تکنولوژی Stat- Stop جهت کاهش مصرف سوخت و انتشار گاز دی اکسید کربن در آن ها.
  • قابل استفاده در خودروهای معمولی و متداول.
  • قابل استفاده در خودروهایی که نیاز به دفعات بالای استارت دارند.

اجزا-سازنده-باتری-efb

ویدیو معرفی باتری EFB

 

ویژگی های منحصر به فرد باطری های EFB چیست؟

۱: صفحات این نوع باطری در نوعی کیسه پیچیده شده اند تا از سولفات شدن و ریزش آن جلوگیری شود. کیسه مورد نظر تا حدی شبیه به پاکت نامه است.

۲: صفحات باتری در برابر تخلیه شدن های عمیق بسیار مقاوم است.

۳:  باتری در برابر حل اسیدها بر روی خود، از مقاومت بالایی برخوردار است.

۴: فرایند شارژ و تخلیه باتری بسیار سریع است.

۵: صفحات باتری بزرگ و قدرتمند بوده و در مقایسه با برندهای دیگر صفحه باتری با کیفیت تری دارند.

۷: در ساخت این مدل باتری از  میزان سرب بالایی استفاده شده است.

۸: در ساختار درونی باتری جهت راحتی مختلط شدن الکترون ها از قیف های مخصوص استفاده شده است.

۹: فرایند کار این نوع باتری با تبخیر الکترولیت همراه است.

۱۰: قیف های درون باتری به شکل حلزون می باشند.

۱۱: نصب این نوع باتری به شکل عمودی انجام می گیرد.

محصولات باتری ماهر : باطری خودرو کارپیل 

مزایای این باطری

هنگامی که این باتری به میزان 50 درصد شارژ می شود، می توان به مدت طولانی از آن استفاده کرد. در بسیاری از باطری های دیگر شاهد این هستیم که با یکبار تخلیه شدن، باطری دیگر کار نمی کند و یا باید به صورت کل آن را تعویض کرد یا از شیوه باطری به باطری برای شارژ مجدد آن استفاده کرد؛ اما در باتری های efb اینگونه نیست و تکنولوژی ساخت آنها به گونه ای است که در برابر 4 بار تخلیه عمیق هم مقاومت کافی را دارد و در اصطلاح بهبود یافته است.

باتری EFB قابلیت تحمل دمای بالا را داشته و در هوا و دمای گرم تخریب نمی شود. یکی از مشکلاتی که در دمای هوای پایین برای ماشین پیش می آید استارت نخوردن درست و روشن نشدن آن است، اما با استفاده از این نوع باتری می توان ماشین را در دمای بسیار پایین نیز روشن کرد. باطری های EFB در مقایسه با بسیاری دیگر از مدل ها دارای قیمت پایین تر و صرفه اقتصادی هستند و در برابر روشن و خاموش شدن مکرر ماشین مقاومت بالایی دارند.

معتبر ترین شرکت سازنده باتری EFB

بدون شک شرکت وارتای آلمان معتبر ترین و بهترین شرکت سازنده باتری EFB است. باتری هایی که توسط شرکت وارتای آلمان طراحی و ساخته می شوند دارای نوعی منسوج پلی استر هستند. به همین دلیل از کیفیت و کارایی مطلوبی برخوردار هستند. لازم به ذکر است که اخیرا برخی شرکت های داخلی نیز اقدام به ساخت چنین باتری هایی نموده اند.

شرکت سپاهان باتری یکی از این شرکت های داخلی است که با استفاده از تکنولوژی مدرن اقدام به ساخت این باتری کرده است. این شرکت با تعیین هدف کاهش آلودگی هوا این نوع باتری را جهت استفاده بر روی خودروهای هیدرولیکی طراحی می کند. در واقع هدف اصلی از ساخت این نوع باتری کاهش آلودگی هوا توسط خودروهای هیدرولیکی است.

محصولات باتری ماهر : باتری پراید

مزایای باتری efb

تفاوت اصلی میان باتری EFB با باطری AGM

مهم ترین تفاوت این باطری با باطری AGM  در تکنولوژی به کار برده شده در ساخت آن است. جهت ساخت باتری ای جی ام الکترولیت مایع آن در فایبر گلاس بسته می شود. این در حالی است که در باتری مدل EFB الکترولیت مورد استفاده مایع بوده و در فایبر گلاس بسته نخواهد شد. از دیگر تفاوت های این دو نوع باتری صفحات به کار برده شده در آن ها هستند. در باتری AGM صفحات به صورت یکی درمیان درون باتری کار گذاشته می شوند. در باتری مدل  EFB صفحات به همراه پاکت درون باتری قرار می گیرند. همچنین در باتری ای جی ام از هیچ گونه مایعی در درون آن استفاده نشده است.

در خصوص تفاوت موجود میان باتری EFB با باطری های معمولی باید گفت که این دو مدل باتری تا حد زیادی شبیه یکدیگر هستند. تنها تفاوت موجود در نحوه ساخت و فناوری است که به کمک آن باتری ها تولید می شوند.

مهمترین ویژگی مثبت باتری EFB عدم نیاز به نگهداری و مراقبت از آن است. این نوع باطری برخلاف برخی باتری های دیگر از جمله باتری ای جی ام نیاز به مراقبت خاصی ندارد و به راحتی می توان آن را انبار کرد.

محصولات باتری ماهر : باتری تیبا

تفاوت عملکرد باتری EFB در خودروهای معمولی با عملکرد در خودروهای استارت استاپ

یقینا عملکرد باتری EFB در خودروهای معمولی با عملکرد آن در خودروهای استارت استاپ دارای تفاوت های برجسته ای است. اولین تفاوت عدم فشار به باتری در خودروهای معمولی نسبت به باتری های استارت استاپ است. همچنین در خودروهای معمولی تعداد استارت بسیار کمتر از خودروهای Start-Stop است. این میزان ۲ یا ۳ برابر کمتر است.  تفاوت دیگر آن است که در خودروهای معمولی از آلترناتور برای جبران ظرفیت صرف شده جهت استارت باتری مجددا شارژ می شود.

همچنین بهتر است باتری EFB در خودروهای معمولی در وضعیت شارژ کامل قرار بگیرد. آخرین تفاوت در عملکرد این نوع باتری در خودروهای معمولی و خودروهای Start- Stop عدم طی سیکل به صورت مداوم در خودروی معمولی است. به این صورت که شارژ مجدد باتری به کندی صورت می گیرد.

کلام آخر

با توجه به ویژگی ها و خصوصیات فنی باتری EFB بهتر است از آن در خودروهای هیدرولیکی استفاده کرد. هر چند استفاده از این نوع باتری در خودروهای معمولی امکان پذیر است اما بهترین کار خودداری از استفاده آن ها  در این خودروها  است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *