وبلاگ

کابل باطری خودرو چیست و چگونه باید تعویض شود؟

کابل-باتری-خودرو-چیست

همه خودروها برای روشن شدن و حرکت به یک فرایند نیاز دارند که در واقع توسط باطری انجام می‌شود. باتری توسط کابل‌ها به خودرو متصل شده و انرژی مورد نیاز را برای روشن شدن، استارت و سیستم روشنایی را تامین خواهد کرد. در این مطلب سعی داریم کابل باطری و چگونگی تعویض آن را مورد بررسی قرار دهیم.

کابل باتری خودرو چیست؟

کابل باتری خودرو یکی از مهم‌ترین اجزاء و در واقع قطعات سیستم الکتریکی خودرو به شمار می‌رود. کابل‌های باطری وظیفه انتقال برق از باطری به اجزای مختلف خودرو مانند استارت، دینام و جعبه فیوز را بر عهده دارند. این قطعه به عنوان اتصال اصلی بین منبع اصلی خودرو و باطری، راه‌اندازی ، شارژ و سیستم‌های الکتریکی عمل خواهد کرد و بدون آن هیچ گونه برقی در خودرو وجود ندارد.

نکته قابل توجه این است که هر گونه خوردگی در کابل‌های باطری می‌تواند موجب ضعیف شدن اتصال برق شود؛ بنابراین این کار باعث سلب انتقال جریان مورد نیاز به قطعات برقی می‌شود. در مواقعی که خوردگی روی ترمینال یا درون سیم ایجاد شود مقاومت کابل بالا رفته و باعث کاهش کارایی آن خواهد شد. در مواردی که این خوردگی بیش از حد باشد و مقاومت آن افزایش یابد ممکن است یکی از آن دو دچار نقص شوند.

کابل-باتری-خودرو

شما می‌توانید برای خرید باتری در آمپرهای متنوع از سایت باتری‌ماهر، از لینک‌های زیر استفاده کنید:

باتری 50 آمپر | باتری 55 آمپر | باتری 60 آمپر | باتری 66 آمپر | باتری 70 آمپر | باتری 74 آمپر

انواع باتری خودرو

باطری خودرو معمولا به دو دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام با توجه به مزایا و معایبی که دارند و شرایط آب و هوایی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند؛ بنابراین انواع باطری خودرو عبارتند از:

باتری اتمی یا غیر سیلد

این باتری‌ها تشکیل شده از صفحات سربی آنتی موان و کلسیم هستند که در واقع شامل دو آلیاژ نیز می‌شوند. باطری‌های اتمی به نگهداری زیادی نیاز ندارند و معمولا در آب و هوای گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مزایای این نوع باطری این است که در صورت نیاز امکان اضافه کردن آب به آن وجود دارد؛ همچنین نسبت به نوع دیگر آن از عمر بیشتری برخوردار است.

سه چراغ کوچک روی سطح این باتری‌ها تعبیه شده که هر کدام وضعیت باطری را با سه رنگ نشان خواهد داد. این سه چراغ شامل رنگ سبز که نشان‌دهنده باطری سالم و شارژ شده، رنگ سفید ایراد در باطری و قهوه‌ای نشان‌دهنده باطری سالم اما بدون شارژ هستند.

باتری اسیدی یا سیلد

این مدل از باتری را با صفحه سرب و کلسیم تولید و به مراقبت خاصی نیازی ندارد. باطری‌های اسیدی نسبت به خالی شدن شارژ مقاومت بالایی نشان می‌دهند، و هنگام خالی شدن شارژ در کمترین زمان و بسیار سریع شارژ خواهند شد. از جمله مزایای این نوع باطری‌ها می‌توان به کم هزینه بودن آن، عمر زیاد، مقاومت بالا در برابر شارژ زیاد و … اشاره کرد.

انواع-باتری-خودرو

مشاهده و خرید باتری‌های مخصوص سایپا از سایت باتری ماهر: باتری پراید | باتری تیبا | باتری ساینا

کابل های باتری چگونه باید تعویض شوند؟

بهتر است کابل‌های باطری در صورت استفاده بیش از حد و فرسودگی جایگزین و تعویض شوند. اما برای تعویض کابل‌های باطری باید مراحل مختلفی را طی کنید که بدین شرح است:

  • بررسی اجزای باطری: در اولین گام برای تعویض کابل باطری باید آن را چک کنید و کابل‌های مثبت و منفی را که در مسیر میان ترمینال و وسیله نقلیه متصل هستند را پیگیر شوید.
  • برداشتن پایانه باطری منفی: این موضوع می‌تواند اتصال زمین را از سیستم الکتریکی وسیله نقلیه حذف کرده و از هر نوع شوک الکتریکی احتمالی جلوگیری می‌کند. پایانه منفی باطری با علامت منفی یا توسط کابل باطری سیاه روی پایانه مشخص شده است.
  • حذف پایانه مثبت: بعد از برداشتن پایانه منفی پایانه مثبت را نیز به همان صورت حذف کنید. پایانه مثبت نیز با علامت اضافه مقابل پایانه منفی قرار دارد.
  • برداشتن باتری از موتور: هنگامی که دو کابل مثبت و منفی جدا شد باطری را از دهانه موتور جدا کنید.
  • قطع کردن کابل‌های باتری: زمانی که باطری برداشته شد هر دو کابل باید از قسمتی که آن‌ها را به خودرو متصل می‌کنید جدا شود. کابل‌ باطری منفی به موتور یا جایی در کادر خودرو نصب می‌شود اما کابل باطری مثبت به یک جعبه فیوز متصل خواهد شد.
  • مقایسه کابل‌ها جایگزین با کابل‌های تعویضی: هنگامی که کابل‌ها برداشته شوند باید آن‌ها را با کابل‌های جایگزین مقایسه کنید تا مطمئن شوید کار را به طور صحیح انجام داده‌اید.
  • نصب کابل‌ها: بعد از اطمینان از کابل‌ها به همان ترتیب که کابل‌های قبلی را جدا کرده‌اید با کابل‌های باطری جایگزین را نصب کنید. در نهایت هر دو کابل را به خودرو وصل کنید و از دو دستتان برای قرار دادن باطری به دهانه موتور و نصب مجدد آن استفاده کنید.

تعویض-کابل-باتری-خودرو

مشاهده و خرید انواع باتری : باتری واریان | باتری اوربیتال | باتری کارپیل

سخن پایانی

با توجه به این که باطری از جمله قطعات مهم در خودرو است و نقش اساسی را در آن ایفا می‌کند باید از کابل‌های با کیفیت و مناسب برای اتصال آن استفاده کنید. در این مطلب به معرفی کابل باطری خودرو و چگونگی تعویض آن پرداخته شد باشد که رعایت این نکات برای شما کاربردی باشد.

در صورت هرگونه سوال و راهنمایی می توانید با کارشناسان باتری ماهر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *